FaceBook

Pampers i UNICEF w połowie drogi do eliminacji tężca noworodkowego na całym świecie

ężec noworodkowy dotyka rodziny w najbiedniejszych obszarach świata.

© UNICEF/Hearfield

Za każdą paczkę pieluszek Pampers Active Baby-Dry lub pieluchomajtek Pampers Pants kupioną od października do grudnia w ramach kampanii „1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka”, marka Pampers funduje jedną szczepionkę przeciw tężcowi, pomagając UNICEF zwalczyć tężec noworodkowy. Pampers i UNICEF są obecnie w połowie drogi do całkowitego wyeliminowania tężca noworodkowego na całym świecie. Chorobę udało się wyeliminować już w 19 krajach1. Do osiągnięcia celu pozostało jeszcze 19 krajów zagrożonych tężcem2.

Tężec noworodkowy dotyka rodziny w najbiedniejszych obszarach świata. Noworodki mogą zachorować podczas porodu, który odbywa się w niehigienicznych warunkach, na przykład przy przecinaniu pępowiny niesterylnymi narzędziami. Na chorobę nie ma lekarstwa, co w konsekwencji prowadzi do śmierci 49 000 nowo narodzonych dzieci. To oznacza, że co 11 minut jej ofiarą pada jeden noworodek.

Od początku trwania kampanii Pampers-UNICEF „1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka” udało się uratować około 500 000 nowo narodzonych dzieci. Co sekundę szczepionka trafiała do potrzebującej matki i dziecka.

Noworodki mogą zachorować podczas porodu, który odbywa się w niehigienicznych warunkach, na przykład przy przecinaniu pępowiny niesterylnymi narzędziami

© UNICEF/Pirozzi

Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska, mówi: Przez ostatnie jedenaście lat, wsparcie ze strony marki Pampers i rodziców w znaczący sposób pomogło nam wyeliminować tę wyniszczającą chorobę. W tym okresie, liczba zagrożonych chorobą mam i dzieci zmniejszyła się o 50%, lecz pozostaje faktem, że tężec nadal zagraża 673 milionom kobiet i dzieci mieszkających w najtrudniej dostępnych rejonach najuboższych krajów świata. Tężcowi noworodkowemu łatwo można zapobiec za pomocą szczepionki, dlatego tak ważne jest, byśmy wraz z partnerami takimi jak Pampers kontynuowali wspólne wysiłki w celu wyeliminowania tej choroby na całym świecie.

W tym roku, do grona państw, w których finansowanie ze strony marki Pampers pomogło całkowicie zwalczyć tężec dołączyły Indonezja i Niger.

Niestety, tężec nadal stanowi zagrożenie w 19 krajach. Kontynuując prostą kampanię „1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka”, finansowanie ze strony marki Pampers pomaga UNICEF całkowicie zwalczyć tężec noworodkowy we wszystkich krajach, w których występuje choroba. Zadanie to polega na współpracy z rządami państw i współdziałaniu z organizacjami działającymi lokalnie w celu zwiększenia dostępności tej ratującej życie szczepionki.

Tegoroczną odsłonę kampanii Pampers – UNICEF „Niezwykłe maluchy” wspiera Olivier Janiak, który miał okazję odwiedzić w zeszłym roku Angolę - jeden z krajów nadal zagrożonych chorobą - i zobaczyć na własne oczy, jak akcja „1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka” pomaga chronić życie mam i noworodków.

Jak mówi Olivier Janiak: – Odwiedziłem Angolę, aby zobaczyć, w jaki sposób wsparcie Pampers i UNICEF wpłynęło na życie ludzi w społecznościach objętych programem szczepień. Miałem okazję poznać mieszkające tam mamy i posłuchać ich opowieści. Te historie są świadectwem, jak ważna jest pomoc, którą otrzymują. Dla wielu kobiet szczepienia przeciw tężcowi to jedyna szansa na urodzenie zdrowego dziecka i czerpania radości z macierzyństwa. Wyprawa pozwoliła mi także przekonać się na własne oczy, że pomoc i opieka medyczna, którą uważamy za pewnik, nie wszędzie jak tak łatwo dostępna. Coś, co u nas jest standardem, w innych miejscach jest kwestią życia i śmierci. Dlatego już drugi rok daję tej kampanii moje mocne wsparcie i proszę wszystkie rodziny i ich niezwykłe maluszki, byśmy wspólnie zrealizowali nasz cel: wyeliminować tężec noworodkowy we wszystkich krajach na świecie.
 

Na chorobę nie ma lekarstwa, co w konsekwencji prowadzi do śmierci 49 000 nowo narodzonych dzieci.

© UNICEF/Asselin

Socjolog dr Tomasz Sobierajski podkreśla moc pomagania, która wpływa na nasze samopoczucie a nawet zdrowie. Z psychologicznego punktu widzenia pomaganie innym sprawia, że spoglądamy na swoje życie z innej, lepszej perspektywy. To pozwala nam na nabranie dystansu do spraw, które kiedyś wydawały nam się nie do rozwiązania. Nasze problemy nierzadko nikną w konfrontacji z problemami innych ludzi. Ze społecznego punktu widzenia pomagając innym, dajemy przykład otoczeniu, szczególnie dzieciom, które wychowują się głównie przez obserwację dorosłych.

Jak można pomóc?

Kampania Pampers i UNICEF „1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka” rusza w październiku i będzie trwać przez 3 miesiące, a rodzice mogą wesprzeć ją na kilka prostych sposobów:

  • 1 udostępnienie zdjęcia malucha = 1 ratująca życie szczepionka: Za każde udostępnienie zamieszczonego przez Państwa zdjęcia malucha na stronie Pampers.pl w zakładce Pampers - UNICEF, marka Pampers przekaże równowartość jednej szczepionki;
  • 1 paczka = 1 ratująca życie szczepionka: Za każdy zakup paczki pieluszek PampersActive Baby-Dry lub pieluchomajtek Pampers Pants, marka Pampers przekaże równowartość jednej szczepionki;
  • 1 obejrzenie/udostępnienie = 1 ratująca życie szczepionka: Za każde obejrzenie i udostępnienie filmu tegorocznej kampanii „Niezwykłe Maluchy” marka przekaże równowartość jednej szczepionki;
  • Wsparcie UNICEF: Zostając stałym Darczyńcą UNICEF, dołączą Państwo do tysięcy innych rodziców, którzy przekazują miesięczną darowiznę, aby poprawić jakość życia dzieci szczególnie narażonych na niebezpieczeństwo.

——

[1] Burkina Faso, Wybrzeże Kości Słoniowej, Gabon, Ghana, Gwinea Bissau, Indonezja, Kambodża, Kamerun, Laos, Liberia, Madagaskar, Mauretania, Mjanma, Niger, Senegal, Tanzania, Timor Wschodni, Sierra Leone i Uganda.

[2] Afganistan, Angola, Czad, Demokratyczna Republika Konga, Etiopia, Filipiny, Gwinea Równikowa, Gwinea, Haiti, Jemen, Kenia, Mali, Pakistan, Papua-Nowa Gwinea, Sudan, Sudan Południowy, Republika Środkowoafrykańska, Somalia, Nigeria.

[3] Na podstawie danych Grupy Referencyjnej Epidemiologii Zdrowia Dzieci Światowej Organizacji Zdrowia i UNICEF („Lancet”, październik 2014 r.).

Data publikacji: 19.10.2016

Kontakt dla mediów/ Media contact details

dr Monika Kacprzak 

Rzecznik Prasowy

(48 22) 568 03 81, 509 224 588

 mkacprzak@unicef.pl  

Zobacz także

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików Cookies, z których niektóre dane mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce cookies.