FaceBook

Angola - warsztaty o Szkołach Przyjaznych Dzieciom

Tydzień temu Minister Edukacji Angoli Pinda Simao otworzyła drugi cykl narodowych warsztatów poświęconych Szkołom Przyjaznym Dzieciom.

Tysiące angolskich dzieci musi pokonywać wiele kilometrów dziennie, aby dotrzeć do szkoły. Klasy są przepełnione, a nauczyciele często słabo wyszkoleni. Przyjmując przyjazny dzieciom model szkolnictwa, władze mają na celu zmianę dotychczasowego sposobu myślenia o edukacji wśród tego południowoafrykańskiego narodu.

Codzienne życie dzieci

Na drugie narodowe seminarium poświęcone Szkołom Przyjaznym Dzieciom uczestnicy przybyli z różnych części Angoli , aby dyskutować o tym, co pociąga za sobą zwrot ,,przyjazny dziecku” i dlaczego ma to takie wielkie znaczenie w codziennym życiu najmłodszych.

Poza zapewnianiem solidnego środowiska do nauki, jak powiedziała Minister Simao, Przyjazne Dzieciom Szkoły to miejsca, w których mogą ,,bawić się i być szczęśliwe”. W środowisku, w którym życie codzienna walka o przetrwanie, bardzo istotne jest znalezienie stabilizacji oraz bezpiecznego miejsce w szkole .

Wśród obecnych wyzwań, które stoją przed szkołami w Angoli, są przepełnione klasy i słabe warunki do nauki. Wiele szkół nie ma dostępu do wody ani kanalizacji, co oznacza, że dziewczynki w czasie menstruacji są zmuszone pozostać w domu. Mniej niż 60 procent chłopców i dziewcząt na poziomie szkoły podstawowej chodzi na lekcje i wiele dzieci musi powtarzać klasy – co prowadzi do jeszcze większego przepełnienia.

Niezbędna pomoc

Pomimo tego, że poprawa stanu edukacji w Angoli rodzi wciąż wiele wyzwań, doświadczenia dzieci związane ze szkołą podstawową zaczynają ulegać zmianie pod wpływem przyjętego programu Szkolnictwa Przyjaznego Dzieciom. Nowa narodowa strategia zakłada między innym budowę szkół, szkolenia dla nauczycieli oraz zaangażowanie społeczności lokalnej w życie szkół. Ostatecznym celem jest osiągnięcie powszechnego dostępu do dobrej jakościowo edukacji na poziomie podstawowym w całym kraju.

Lepsze wyniki w nauce

UNICEF aktywnie działa na rzecz poprawy szkolnictwa w Angoli współpracując z Ministerstwem Edukacji i licznymi organizacjami pozarządowymi. Aktualny program działań (obejmujący lata 2009-2013) ma na celu dostarczenie Angoli wsparcia technicznego w określaniu narodowych standardów, monitorowaniu i ocenie funkcjonowania systemu edukacji. Po wprowadzeniu w życie nowego modelu szkolnictwa, mówi Ms.Russo de Sa, więcej dzieci będzie miało szansę chodzić do szkoły i czerpać z niej korzyści. ,,Wierzymy, że koncepcja stworzenia Szkół Przyjaznych Dzieciom jest kamieniem węgielnym w dążeniach do zapewnienia pozytywnych wyników w nauce wśród angolskich dzieci”, powiedziała.

Data publikacji: 17.05.2010
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików Cookies, z których niektóre dane mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce cookies.