FaceBook

Haiti pół roku po tragicznym trzęsieniu ziemi

„Przede wszystkim, dzieci muszą się uczyć” – mówią najmłodsi mieszkańcy Haiti pół roku po tragicznym trzęsieniu ziemi

PORT-AU-PRINCE, Haiti, 18 czerwca 2010 – Pośród gwaru dzieci z przejęciem rozmawiających ze sobą w języku kreolskim, dziewięcioletnia Marie-Ange, schylona nad afiszem, ze skupieniem śledzi palcem zarys budynku szkoły. "To jest moja wymarzona szkoła,” mówi, a wielkie białe uśmiechy i rozpromienione oczy dzieci, skaczących na podwórku na skakance, są tego najlepszym potwierdzeniem. Po trzęsieniu ziemi, które miało miejsce 12 stycznia, Marie-Ange przez prawie trzy miesiące nie uczęszczała do szkoły. 5 kwietnia wznowiła naukę, w namiotach pełniących rolę tymczasowych sal lekcyjnych. "Chcę, żeby tu znowu była szkoła, ale bezpieczniejsza – taka, która nie zawaliłaby się, gdyby znowu było trzęsienie ziemi. Zginęło tak wiele dzieci, a dzieci nie powinny umierać.”

W przestronnym centrum konferencyjnym w Port-au-Prince, zebrało się przeszło 100 dzieci z całego kraju, pochodzących z różnych społeczno-ekonomicznych środowisk. Przedmiotem ich rozważań są sposoby włączenia ich opinii w proces odbudowy Haiti. Dla organizacji UNICEF, jej partnerów oraz haitańskiego rządu, sytuacja dzieci jest najważniejsza.

Organizatorami tego wydarzenia są: Global Movement for Children (GMC) – pod kierunkiem UNICEF, Vision World, International Plan, Save the Children, SOS Children’s Villages International, oraz CARE. Podczas gdy, głównym celem GMC jest promowanie zarówno ogólnoświatowych kampanii, jak i odpowiedzialności wewnątrzpaństwowej dotyczącej ochrony praw dzieci, inicjatorom obecnej konwencji, oraz haitańskiemu rządowi, przyświeca wspólna wizja pod hasłem: "Haiti dla dzieci".

Młodzieżowy koordynator – 21-letnia Emmanuela, pochodząca z Jacmel, jednego z miast, które najbardziej ucierpiały w wyniku trzęsienia ziemi – wyjaśnia w jaki sposób rysowanie staje się narzędziem do formułowania przez dzieci ich propozycji. Niektóre dzieci zasugerowały, na przykład, przeprowadzenie akcji usuwania śmieci z ich obozowisk, inne chcą się integrować, żeby zapewnić sobie bezpieczeństwo – a szczególnie dziewczętom, które czują się zagrożone z powodu braku wystarczającego oświetlenia nocą.

Czternastoletnia Josette uważa, że rozdanie dzieciom latarek jest dobrym sposobem ochrony przed aktami przemocy związanymi z płcią.

"Propozycje wniesione przez dzieci przyniosły już spodziewane skutki, a niektóre z nich są jeszcze w trakcie realizacji. UNICEF kontynuuje rozprowadzanie latarek i przenośnego oświetlenia latryn,” mówi specjalista UNICEF ds. ochrony dzieci, Virginia Perez Antolin.

Dzieci uczą się tutaj nie tylko tego, czym jest życie w prawdziwej społeczności, ale także mają możliwość przedstawienia na papierze swoich własnych wyobrażeń. Najczęściej proszą o nowe szkoły, ponieważ zdają sobie sprawę, że stanowi to najwłaściwszą drogę prowadzącą do odbudowy Haiti.

"Proces odbudowy Haiti nie jest czymś, co można zrealizować w ciągu kilku miesięcy, albo paru lat. Według mnie, odbudowa kraju, tak naprawdę, będzie miała miejsce dopiero w przyszłości. Przede wszystkim, dzieci muszą się uczyć,” mówi Widmark Francois (lat 17) z Cap Haitien.

Zależność między brakiem możliwości zdobywania wiedzy i przestępczością jest zjawiskiem zbyt dobrze znanym wśród wielu haitańskich dzieci.

"Po katastrofie, poważnym zagrożeniem na ulicach jest negatywne zachowanie wielu osób. Powiedziałbym dzieciom, że muszą kontynuować naukę, żeby być kimś w przyszłości,” mówi Oberson Phildor (15 lat) z Milot.

Dzieci zdają sobie sprawę, że społeczność międzynarodowa bacznie obserwuje zdarzenia na Haiti.

"Chciałbym powiedzieć dzieciom na całym świecie, że nasz kraj, Haiti, wiele wycierpiał, ponieważ jest krajem ubogim i gospodarczo zacofanym, i nie mamy tego wszystkiego, co jest nam potrzebne. chciałabym, żeby inni zrozumieli naszą sytuację i, kiedy tak się stanie, żeby pomogli nam spełnić nasze marzenia o tym, żeby nasz kraj stał się krajem rozwiniętym,” mówi Rose Verlande (16 lat) z Port-au-Prince.

GMC będzie przeprowadzało dodatkowe konsultacje z haitańskimi dziećmi, celem uwzględnienia ich potrzeb i poglądów w ocenie potrzeb będących następstwem katastrofy (Post Disaster Needs Assessment – PDNA), w analizie zaistniałych szkód i strat, a także w ocenie potrzeb przeprowadzanej według sektorów, która aktualnie realizowana jest przez rząd Haiti przy wsparciu społeczności międzynarodowej.

Data publikacji: 01.07.2010
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików Cookies, z których niektóre dane mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce cookies.