FaceBook

Dzień po dniu, matki gospodarzą korzystając z małych porcji żywności i towarów - nabywają je od sprzedawców handlujących na chodnikach przy zatłoczonych ulicach, które są teraz ich "frontowymi trawnikami", a ojcowie targując się starają się zdobyć pieniądze potrzebne do zaspokojenia codziennych potrzeb rodziny. Pozbawione szkoły dzieci i nastolatki biegają po obozowisku nie mając się czym bawić. Oczywiście na Haiti nie ma dostępu do telewizji i gier wideo, ale istotniejszym problemem jest fakt, iż mieszkające w tych surowych warunkach dzieci są prawie całkowicie pozbawione możliwości na umysłowe zaangażowanie.

Na przestrzeni przeszło sześciu tygodni od trzęsienia ziemi na Haiti, w którym ucierpiało ok. 1,5 miliona dzieci, UNICEF pracuje wraz z partnerami nad holistycznym rozwiązaniem tego problemu, którym jest zestaw ECD (Early Childhood Development), mający przyczynić się do poprawy sytuacji najmłodszych dzieci, do 6 roku życia.

Zestawy ECD, które zostały już wykorzystane w 40 krajach - w większości w sytuacjach kryzysowych - służą zaspokojeniu potrzeb dzieci związanych z ich społecznym, emocjonalnym, fizycznym i umysłowym rozwojem.

W następstwie trzęsienia ziemi, które nawiedziło Haiti 12 stycznia, do miejscowych domów opieki, ośrodków karmienia niemowląt i małych dzieci, ośrodków pediatrycznych, domów dziecka, przedszkoli, rozprowadzono około 1 414 zestawów ECD. Każdy zestaw, przeznaczony dla 50 dzieci, jest zaadresowany do małego dziecka na poszczególnych etapach jego rozwoju, z uwzględnieniem jego praw oraz potrzeb. Zawiera materiały przeznaczone do stworzenia bezpiecznego środowiska; dostosowane do wieku materiały umożliwiające wczesną naukę, zabawę i stymulację; podstawowe przybory do higieny oraz przewodnik w języku francuskim ułatwiający opiekunom pracę z dziećmi.

"Wychodząc na przeciw potrzebom dzieci na Haiti, UNICEF nawiązał ścisłą współpracę z rządowymi instytucjami, w tym z Ministerstwem Zdrowia, Edukacji, Opieki Społecznej i Badań, której celem jest zintegrowanie działań pomocowych dla dzieci," mówi Arnaud Conchon, koordynator UNICEF ds. niebezpieczeństwa i nagłych wypadków, aktualnie zajmujący się Haiti.

UNICEF utworzył również zespół roboczy ECD, który nie tylko kieruje realizacją zadań w związku prowadzanymi projektami: edukacyjnym, ochrony dziecka, programem zdrowia i żywienia, ale także zajmuje się - poprzez partnerów - organizacje pozarządowe -

rozprowadzaniem zestawów ECD wśród dzieci z obozów dla uchodźców, szczególnie dotkniętych podczas trzęsienia ziemi.

Kiedy Catherine Maternowska, specjalista UNICEF ds. ochrony dziecka i przemocy związanej z płcią w UNICEF, otwiera w obozie Automeca Hyndai pierwszy zestaw ECD, wokoło namiotów i rozbitych samochodów gromadzą się dziesiątki dzieci. Ich dużym, brązowym oczom ukazują się kolejno - pastelowe kredki, flamastry i jaskrawo kolorowe klocki; podekscytowane dzieci klaszczą, młodsze z nich podskakują.

Catherine mówi, że jej osobistą misją jest rozprowadzenie zestawów ECD po całym kraju, tak szybko jak to tylko możliwe; skoro większość szkół pozostanie zamknięta aż do rozpoczęcia przyszłego roku szkolnego, każdy zestaw zarówno odpowiada na potrzeby dzieci, jak i tworzy nowe możliwości.

"Gry pomagają zapewnić bezpieczną przestrzeń pod namiotem, który również przekażemy w darze, po to żeby dzieci mogły bawić się razem i spotykać się jako grupa," mówi Maternowska. "W ten sposób tworzy się sposobność do nieformalnej edukacji, do doskonalenia - bez użycia podręczników - umiejętności matematycznych i umiejętności czytania, których dzieci wcześniej uczyły się w szkole, a także sposobność do rozmowy o zjawiskach takich jak przemoc związana z płcią i o sposobach radzenia sobie z nią."

Conchon przychyla się do tego stanowiska. "Ta metoda jest szczególnie adekwatna w kontekście wydarzeń na Haiti, gdyż dzieci ucierpiały w wyniku działania stresu powstałego w wyniku trzęsienia ziemi. Inwestycja w aktywizację dzieci na pierwszych etapach ich życia, nie tylko przyczynia się do pełnego ich rozwoju, ale ma też pozytywny i długofalowy wpływ na rozwój człowieka w wymiarze społecznym."

Raport uzupełniający autorstwa Jennifer Bakody
Tłumaczenie Anna Maria Tarczyńska (dziękujemy)

Data publikacji: 02.03.2010
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików Cookies, z których niektóre dane mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce cookies.