FaceBook

FAQ

  1.  Czy e-mail, który dostałem, przesłał UNICEF?  

    UWAGA! Ostrzegamy przed oszustami podszywającymi się pod UNICEF.

    W związku z informacjami o budzących wątpliwości mailach, w których jako nadawca widnieje UNICEF, informujemy, że korespondencja dotycząca: wygranych w loterii, nagrodach pieniężnych, ofertach pracy, próśb o podanie Państwa danych - NIE JEST KORESPONDENCJĄ UNICEF.

    Wysyłka tego typu e-maili, znana pod nazwą phishing, polega na wyłudzaniu poufnych informacji osobistych przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję i jest niezgodna z prawem. E-maile te są najczęściej wysyłane z adresu nie związanego z UNICEF i tylko podpisane nazwą naszej organizacji.

    Jeżeli mają Państwo wątpliwości, czy dana informacja została przesłana przez UNICEF, bardzo prosimy o kontakt z naszym biurem: tel. (48 22) 56 80 300, unicef@unicef.pl

  2.  Jakie jest stanowisko UNICEF w sprawie adopcji międzynarodowych?  

    UNICEF nie jest instytucją, która w jakikolwiek sposób pośredniczy w adopcjach międzynarodowych. Nie jesteśmy im przeciwni, jednak uważamy, że zagraniczne adopcje mogą być brane pod uwagę tylko wtedy, kiedy dziecko nie może znaleźć zastępczej rodziny w kraju swojego pochodzenia. UNICEF jest świadom, że dzięki takim adopcjom tysiące dzieci znalazło dobry i kochający dom. Jednocześnie jesteśmy zaniepokojeni sytuacją dzieci, które padają ofiarami handlu i wykorzystania, także za pośrednictwem fałszywych adopcji. Utrata dobytku i pogarszające się warunki życia ułatwiają przemytnikom nakłonienie rodziców do oddania swoich dzieci pod pretekstem lepszego życia. Przemytnicy obiecują edukację, wyżywienie i dobrą przyszłość dla dzieci. Ale rzeczywistość jest taka, że wiele z nich jest później nieludzko wykorzystywana. Dlatego podczas sytuacji kryzysowych (takich jak np. w Syrii) UNICEF stara się nie dopuszczać do zagranicznych adopcji, dopóki nie wyczerpią się wszelkie możliwości odnalezienia krewnych dziecka. Czas poszukiwania rodziny dziecka trwa zazwyczaj 2 lata. Dopiero po tym czasie rozważana jest możliwość krajowej adopcji dziecka. Biorąc pod uwagę dobro dziecka i jego sytuację, czas ten może być skrócony. Adopcja międzynarodowa jest brana pod uwagę tylko wtedy, kiedy nie odnaleziono krewnych dziecka, a bezpieczna adopcja w kraju nie jest możliwa. Decyzja o stałej zmianie statusu prawnego dziecka leży w kompetencji państwa. W Polsce instytucją, która może udzielić rzetelnych informacji na temat adopcji międzynarodowych jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (a zwłaszcza Departament Rodziny). Ministerstwo posiada odpowiednie statystyki i udostępnia informację o procedurze adopcji międzynarodowych. Więcej na stronie: https://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/adopcja/informacje/adopcja-miedzynarodowa/

  3.  Czy UNICEF wspiera aborcję?  

    UNICEF nigdy nie wspierał i nie finansował aborcji. Przeciwnie, ponieważ jednym z priorytetów UNICEF jest wspieranie rozwoju małego dziecka organizacja prowadzi bardzo wiele programów których celem jest zapewnienie właściwej opieki nad dziećmi i ich matkami, zarówno po porodzie jak i w czasie ciąży.

  4. Jakie jest stanowisko UNICEF w sprawie adopcji dzieci przez pary homoseksualne?  

    UNICEF nie zajmuje żadnego stanowiska w sprawie adopcji dzieci przez pary tej samej płci. Kierowany Konwencją o prawach dziecka zwraca uwagę przede wszystkim na to, by na pierwszym miejscu stało dobro dziecka. Wszystkie adpcje powinny być również zgodne z krajowym ustawodawstwem.

  5.  Czy UNICEF dystrybuuje prezerwatywy?  

    UNICEF nie dystrybuuje prezerwatyw. Jednocześnie dostrzega znaczenie prezerwatyw w zapobieganiu rozprzestrzeniania się HIV/AIDS i jest świadom roli ich zastosowania w walce z przenoszeniem się wirusa HIV.

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików Cookies, z których niektóre dane mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce cookies.