10 faktów na temat wody i higieny w szkołach

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
Światowy Tydzień Wody

Z okazji Światowego Tygodnia Wody prezentujemy 10 faktów na temat wody i higieny
w szkołach:

  1. Na całym świecie zaledwie 69% szkół ma podstawowy dostęp do wody pitnej*.
  2. 1 na 4 szkoły podstawowe nie ma w ogóle dostępu do wody pitnej. Na poziomie placówek ponadpodstawowych, liczba ta wynosi 1 na 6.
  3. Blisko 600 milionów dzieci nie miało podstawowego dostępu do wody pitnej w swojej szkole w 2016 roku. Mniej niż połowa szkół w Oceanii i tylko dwie trzecie szkół w Azji Środkowej i Południowej posiada dostęp do wody pitnej.
  4. Tylko 66 procent szkół na całym świecie miało w 2016 r. dostęp do podstawowych sanitariatów**.
  5. 1 na 5 szkół podstawowych nie ma żadnych toalet, a w przypadku szkół ponadpodstawowych 1 na 8.
  6. Jedna trzecia szkół w Afryce Subsaharyjskiej i Oceanii nie ma jakichkolwiek sanitariatów. W większości badanych krajów mniej niż 50 procent szkół ma toalety dostępne dla uczniów z ograniczoną mobilnością.
  7. Na całym świecie 600 milionów dzieci nie ma dostępu do podstawowych toalet w szkole.
  8. Niemal 900 milionów dzieci na całym świecie nie miało dostępu do podstawowej możliwości umycia rąk***.
  9. W co trzeciej szkole podstawowej oraz w ponad jednej czwartej szkół ponadpodstawowych nie ma możliwości umycia rąk.
  10. Ponad jedna trzecia szkół na całym świecie i połowa szkół w krajach najmniej rozwiniętych nie zapewnia uczniom i uczennicom możliwości umycia rąk.

UNICEF prowadzi programy wodno-sanitarne w szkołach w ponad 90 krajach, docierając średnio do 3 milionów dzieci rocznie. Gdy w szkołach jest dostępna woda pitna, toalety i mydło do mycia rąk, dzieci mają bezpieczne środowisko dla nauki, a dziewczynki chętniej uczęszczają do szkoły także w okresie menstruacji.

Ponadto dzieci, które uczą się odpowiednich nawyków wodno-sanitarnych w szkole, mogą wzmocnić pozytywne zachowania w swoich domach i społecznościach.

Najnowszy raport UNICEF i WHO „Woda pitna, sanitariaty i higiena w szkołach: Światowy Raport Bazowy 2018” prezentuje oszacowane globalne, regionalne i krajowe postępy
w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju zarówno dla celu WASH (SDG6), jak i edukacji (SDG4). Powyższe dane pochodzą właśnie z tej publikacji. Jest ona dostępna w języku angielskim TUTAJ.

*Podstawowy dostęp do wody pitnej oznacza wodę pochodzącą z bezpiecznego źródła, która była dostępna w szkole w momencie zbierania danych.

**Chodzi o podstawowe sanitariaty, które w momencie zbierania danych są sprawne oraz osobne dla dzieci każdej płci.

***Podstawowa możliwość umycia rąk oznacza stanowisko do mycia rąk z wodą i mydłem, dostępne w szkole w momencie zbierania danych.

Zobacz również

Młodzi pytają o zdrowie psychiczne

WIDEO - Młodzi pytają o zdrowie psychiczne

Doktor Hina, ze Szpitala Dziecięcego w Nowym Jorku, odpowiada na pytania młodych osób dotyczące profilaktyki zdrowia psychicznego.

Więcej
Dla młodzieży i o młodzieży o zdrowiu psychicznym

WIDEO - Dla młodzieży i o młodzieży o zdrowiu psychicznym

Jak młody człowiek może zadbać o swoje zdrowie psychiczne? Dlaczego relacje rówieśnicze są tak ważne? Jaką rolę pełnią emocje? Czym jest kryzys? Kiedy skorzystać z pomocy innych, w tym specjalisty? 

Więcej
Jak być dla siebie lepszym?

Jak być dla siebie lepszym?

Następnym razem, kiedy powiesz/pomyślisz o sobie w sposób negatywny, zatrzymaj się i zastanów się, czy powiedziałbyś to kiedykolwiek bliskiej ci osobie?

Więcej